الاثنين، 15 نوفمبر، 2010

قلبى ( ارندلى )



                            ونبى / تب ايه !!!!
                        (هه هييييييه / هه هيييييييييه)
                                انبى /  ونبى
                               انتى بتكدبى ؟
                               ايوى بتكدبى !

                                 جاية تقربى
                                 ولا تغربى
                                قلبى وتهربى
                         
                             تب  تب... جربى
                             خدى بالك ...خدى
                       
                      
                            لو/ هتغلبى ـــ قلبى
                                   هتتعبى
                               لو/ هتبطبى
                               يبقا هتكسبى
                            
                             
                                قلبى د/غلبان
                                محتاج لحنان
                                غلبان ونبى
                        
                              
                                ونبى/ ونبى
                                جاية تقربى
                                 ولا تغربى
                               قلبى وتهربى
                             
                               قبل ما تحلفى
                                لازم تعرفى
                             ـ تطلعى / تنزلى
                            ـ انا كدا  (فولالى )
                             ـ قلبى  (ارندلى )
                            ـ بس هيختلى
                                    بيكى 
                                  ويتملى :
                             ـ افراح / افراح
                              ـ وليالى ملاح
                             ـ مساء وصباح
                             بس انتى اطلبى
                               خليه يرتاح
                               يرتاح ونبى
                            
                              ونبى / ونبى
                               جاية تقربى
                                ولاتغربى 
                             قلبى وتهربى !   

هناك 27 تعليقًا:

محمود(باحث عن حب) يقول...

كل سنه وانت طيب
بصراحه
بصراحه
مش فاهم
ممكن ع لشان
لسه مفطرتش
ولا ايه

سواح في ملك الله- يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Dr/ walaa salah يقول...

جميله اوي كلماتك

عجبني اوي الجزء ده

بس هيختلى بيكى
ويتملى :
ـ افراح / افراح
ـ وليالى ملاح
ـ مساء وصباح
بس انتى اطلبى
خليه يرتاح
يرتاح ونبى


جميل جداً

كلمات مسترسله رقيقه

مشكور يا عباس على رومانسية كلماتك

كل عام وانت بخير

ملحوظه : لا تقسم بغير الله يعني بلاش والنبي دي

ارجو تقبل ملحوظتي بصدر رحب

فاروق بن النيل يقول...

محمود .........
كل سنةوإنت فى ملعبى !*! تطلع تنزل حاتفضل فى عبى
تقول ماتقولش مكرك ثعلبى*!*تعطش حاتيجى طوعا لمشربى
لازم قبل أى شيئ تحقق مطلبى!*! بعدين تخاف يصيبك مخلبى
واللع ياعباس عجبنى أوى شعركوكلامك السهل الممتنع عشان كدة لقيتنى بارد عليك بس إوعى تصدق الكلام الشعر ده اللى قولته بس عشان الوزن والقافية والمعنى فى بطن الشاعر يابطل

فاروق بن النيل يقول...

معلش قصدى "عباس "موش "محمود" ماتزعلش يابن فرناس

سواح في ملك الله- يقول...

كل سنه وانت طيب ياعباس

sal يقول...

كل عيد وانت بخير يا عباس

محمد الجرايحى يقول...

أخى الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وأنت بخير بمناسبة حلول عيد الأضحى المبارك أعاده الله علينا وعليكم وعلى جميع المسلمين باليمن والخير والبركة وكل عام وأنتم من الله أقرب

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

السلام عليكم

ههههههه
والله العظيم ماليها حل يا عم الحاج
ايه الحلاوه دى
انت موتنى من الضحك على فكره
.
كلامك جميل اوى
تستاهل عليه
عشرين جنيه عيديه
كل سنه وانت طيب ويا رب السنه الجايه تكون عند النبى انا وانت وكل حبايبنا :)

koko wawa يقول...

كل سنه وانت طيب

Tears يقول...

كل سنة و انت طيب

عيد سعيد :)

Haytham Alsayes يقول...

كل سنة وانت طيب

عيد سعيد عليك يارب

amiralcafe يقول...

الريس انور السادات شجاع وقرأ للمستقبل مثل بورقيبة
وليس بغبي كما قلت
رؤوف

عباس ابن فرناس يقول...

محمود
كل سنة ونتا طيب ياحودة
ولا يهمك خيرها فى غيرها

عباس ابن فرناس يقول...

د/ ولاء
اقبل ونص ههههه
تحياتى
وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

سواح
كل سنة ونتا بخير وسلام
وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

سال
عم الرجال
كل سنة ونتا طيب وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

الجرايحى
كل سنة ونتا طيب وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

اقدم عاصمة فى الحب
خدنا العدية
وعقبال الحمة يارب هههههه
كل سنة ونتا طيب
وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

كوكو
كل سنة ونتا جميل
وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

تريز
كل سنة ونتى رقيقة وجميلة

عباس ابن فرناس يقول...

هيثم السايس
كل سنة ونتا طيب ياهيما
وعيد سعيد

عباس ابن فرناس يقول...

رؤوف
اولا كل سنة وحضرتك طيب وعيد سعيد
بنسبة لوصف الئيس السادات بالغباء فاللاسف مش انا اللى وصفته بذلك الوصف :) زعيم عربى هو اللى وصفه بذلك الوصف :) بس مجنون حبتين زلك الذعيم والمثل بيقول خذو الحكمة من افواه المجانين
ومع ذلك برضو فيه ناس رايها ان الريس السادات كان زكى
وناس رأيها انه كان شجاع
وناس كان رأيها انه كان جبان
وناس رأيها انه كان بطل قومى
وناس كان رأيها انه كان خاين وعميل
بصرف النظر عن كل د
حضرتك بتقول انه قرأ المستقبل !
اذا هذه القراء تحسب عليه وليست له !
بدليل ان المستقبل ده اصبح حاضر عيشين فيه
وبما ان حضرتك اكيد عايش فيه معانا يبقا اسيبك تحكم عليه بنفسك
تحياتى

عباس ابن فرناس يقول...

فاروق ابن النيل
عم فاروق
باين اصابتنى العدوة ههههههه
كل سنة وحضرتك طيب

الغاردينيا يقول...

سلام عليكم
ممممم احساس جيد بس انت كتبت تب ليه ؟
يعني قصدك مزح ؟ علشان ساعات هنا باليمن نقول لما
نمازح حد عوضا عن طيب نقول تيب تيب فلو مزح اوك
بس لو مش مزح يبقى غلط و رجع حرف الطاء لمكانه
هتبطبى ؟ يعني ايش ؟؟ هههه
(فولالى )
(ارندلى ) اهذة مصطلحات مصرية ؟؟ ام ماذا ؟
مافهمتها بصراحة ^_^

معلومه الدكتور ولاء صحيحه الحلف بغير الله شرك به
.........

شكرا بجد لسؤالك عني في غيبابي اسعدني هذا
وانا جبت لك برنامج هينفعك برفعه على موقع تحميل وبرسله لك وهيساعدك جدا لو تعلمت منه
واتفاقنا انا احلك منه مكنتش بخليك توضح لي التفعليه :) اساعدك لوجه الله مثلما كنت اساعد زملائي بالكليه ^_^ ومووضوع التفعيله لا تشغل بالك به ساقرأ عنها عبر النت او في الكتب
شاكره لك بجيمع الاحوال

عباس ابن فرناس يقول...

الغاردينيا
لو قُدر ان تكون لى ام روحية على البلوجر سوف تكون الغاردينييا

.........

بنسبة للمفردات المزكورة فى التعليق : كلمة (تب) المفروض انها تكتب فى حالات بحرف ال/ط وفى حالات اخرى تكتب بحرف ال/ ت مثل ماكتبتها انا فى هذه الحالة وكما قلتى تكون الكلمة هكذا فى حالات المزاح
كلمة (هتبطبى) تعنى فى العامية المصرية المعاملة برفق وحنية شديدة كما تعامل الام طفلها
كلمة (فولالى) ماخوزة من كلمة (فول) والفل طبعا نوع من انواع الزهور
كلمة (ارندلى) تطلق على الشى المراوغ او العوب
كل سنة ونتى بصحة وبسلامة
ودمتى بخير لجميع الغلابة اللى زى حلاتى
وعيد سعيد

ملحوظة فى ملحوظة
طبعا انا بحترم رأيك وراءى الدكتورة ولاء

amiralcafe يقول...

انا بردو بحب انورالسادات بكيت كما بكيت على ابى حين مات . ماذا فعلوا العرب لي مصر السادات ارجع سيناء لي مصر.والعرب اصبح احباب اسراءيل اه اه يازمان الله يرحمك يا سادات
رؤوف